Χρονολόγιο επιλεγμένων εκθέσεων του ΒΧΜ μέχρι το 2010
Μία έκθεση, τρεις πόλεις
Η περιοδική έκθεση με τίτλο «Το Βυζάντιο ως Οικουμένη», η οποία παρουσιάστηκε στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, ήταν μία από τις τέσσερις εκθέσεις που είχαν ως θέμα το Βυζάντιο και πραγματοποιήθηκαν την ίδια περίοδο σε τρεις διαφορετικές πόλεις, την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και το Μυστρά. Ο γενικός τίτλος ήταν «Ώρες Βυζαντίου. Έργα και ημέρες στο Βυζάντιο».
Η εκθεσιακή αναγέννηση του Βυζαντίου
Η ιδέα πίσω από τη μεγαλεπήβολη διοργάνωση ήταν να πρωτοστατήσει η Ελλάδα στην αναγέννηση του εκθεσιακού ενδιαφέροντος για το Βυζάντιο. Η τάση αυτή άρχισε να διαφαίνεται σε παγκόσμιο επίπεδο με την έκθεση «The Glory of Byzantium», που παρουσιάστηκε στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης το 1997. Η Ελλάδα πήρε τη σκυτάλη, δημιουργώντας μια σπονδυλωτή έκθεση, τμήματα της οποίας θα παρουσιάζονταν σε διαφορετικές περιοχές της χώρας. Η έκθεση θα επιχειρούσε να απαντήσει στα ερωτήματα «Τι ήταν το Βυζάντιο;» και «Γιατί κατόρθωσε να επιβιώσει για περισσότερο από μια χιλιετία;».
Πολιτιστικό γεγονός διεθνούς εμβέλειας
Το τμήμα της σπονδυλωτής έκθεσης που ανέλαβε να υλοποιήσει το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, «Το Βυζάντιο ως Οικουμένη», φιλοξενήθηκε στη δυτική πτέρυγα των νέων εκθεσιακών χώρων, εκεί όπου σήμερα παρουσιάζεται το μεταβυζαντινό μέρος της νέας μόνιμης έκθεσης. Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν στις 22 Οκτωβρίου, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού και πολλών σημαντικών προσωπικοτήτων. «Το Βυζάντιο ως Οικουμένη» είναι μια έκθεση που έμεινε ιστορική. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη, από πλευράς εύρους, διεθνών συνεργασιών και σπουδαιότητας εκθεμάτων, έκθεση για το Βυζάντιο που διοργανώθηκε στην Ελλάδα από το 1964, από την εποχή δηλαδη της έκθεσης Βυζαντινή Τέχνη - Τέχνη Ευρωπαϊκή, η οποία είχε πραγματοποιηθεί στο Ζάππειο Μέγαρο.
Φέρνοντας εις πέρας ένα μοναδικό εγχείρημα
Χάρη στην έκθεση «Το Βυζάντιο ως Οικουμένη» ταξίδεψαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από 29 μουσεία και βιβλιοθήκες του εξωτερικού, ορισμένα από τα σπουδαιότερα και σπανιότερα έργα της παλαιοχριστιανικής και βυζαντινής τέχνης. Το εγχείρημα υπήρξε μοναδικό για τα εγχώρια δεδομένα. Το Μουσείο κινητοποίησε ολόκληρο σχεδόν το έμψυχο δυναμικό του, αρχαιολόγους, συντηρητές, γραφίστες, φωτογράφους, διοικητικούς, και το σύνολο του τεχνικού και φυλακτικού προσωπικού έχοντας, συγχρόνως, τη συνεχή υποστήριξη του Τμήματος Βυζαντινών Μουσείων του τότε Υπουργείου Πολιτισμού. Η εμπειρία υπήρξε πρωτόγνωρη, απόλυτα παραγωγική, και βέβαια δημιουργική και διδακτική.
Οι συντελεστές της έκθεσης «Το Βυζάντιο ως Οικουμένη»
Για να υλοποιηθεί η εκθεση, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο συνεργάστηκε με το Νομισματικό Μουσείο, καθώς και με το Τμήμα Βυζαντινών Μουσείων του τότε ΥΠ.ΠΟ. Συμβουλευτικά μετείχε στην επιστημονική επιτροπή και το Τμήμα Βυζαντινών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, το οποίο προγραμμάτιζε διεθνές συνέδριο με το ίδιο θέμα.
Επιμελητές: Έλενα Παπασταύρου (ΒΧΜ), Παρή Καλαμαρά (Τμήμα Βυζαντινών Μουσείων) Γιόρκα Νικολάου (Νομισματικό Μουσείο).
Μουσειογραφική μελέτη και εφαρμογή της έκθεσης: Ανεστέη Παρίση.
Ομάδα εργασίας ΒΧΜ: Μαρία Ευαγγελάτου, Τερψιχόρη-Πατρίτσια Σκώττη.
Σχόλια
Δυνατότητα σχολιασμού έχουν μόνο οι εγγεγραμμένοι χρήστες.
Δε βρέθηκαν σχόλια.