Χρυσός

Σχόλια 0

Σχόλια

Δυνατότητα σχολιασμού έχουν μόνο οι εγγεγραμμένοι χρήστες.

Δε βρέθηκαν σχόλια.

Μοιραστείτε αυτή τη σελίδα
bxm00505--2

Ο χρυσός, μέταλλο πολύτιμο και σπάνιο, ήταν αγαπητός σε κάθε εποχή. Στη μόνιμη έκθεση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, μπορούμε να δούμε ποικίλα χρυσά αντικείμενα και να ανακαλύψουμε ιστορίες από την κοσμική και θρησκευτική ζωή των ανθρώπων της βυζαντινής και μεταβυζαντινής εποχής.

bxm01701--3

Ο χρυσός, μέταλλο πολύτιμο και σπάνιο, είναι αγαπητός σε κάθε εποχή, λόγω της αξίας, αλλά και της ομορφιάς του. Η ιδιότητα του να μην οξειδώνεται και η έντονη λάμψη του, που μοιάζει με αυτήν του ήλιου, του έδωσε συμβολική αξία. Συνδέθηκε από τους αρχαίους μέχρι τους νεότερους χρόνους με το «θείον», ενώ ταυτόχρονα θεωρήθηκε προνόμιο των βασιλιάδων και ιερέων  και ταυτίστηκε με την ανδρική εξουσία και δύναμη. Κατά τους βυζαντινούς και μεταβυζαντινούς χρόνους, Κράτος και Εκκλησία «ντύνουν» τον αυτοκράτορα και τον Πατριάρχη με χρυσοποίκιλτα ενδύματα και εξαρτήματα.

bxm000879

Χρυσή αλυσίδα, 6ος -7ος αιώνας. Ο Θησαυρός που βρέθηκε το 1951 στη Μυτιλήνη μεταξύ άλλων περιλαμβάνει 22 χρυσά κοσμήματα και 32 χρυσά νομίσματα.

ΒΧΜ 879

vxm-01354v--2

Αμφιπρόσωπη φορητή εικόνα, 14ου αιώνα με τη Σταύρωση στη μία όψη και τη Θεοτόκο στην άλλη. Η Σταύρωση εικονίζεται σε χρυσό βάθος.

BXM 1354

bxm01700--2

Σάκκος, 17ος -18ος αιώνας. Αρχιερατικό άμφιο. Kόκκινο μεταξωτό ύφασμα με χρυσοκέντητες παραστάσεις.

ΒΧΜ 1700

vxm-00534a

Περγαμηνό ειλητό με χρυσόβουλλο λόγο του 1301 του αυτοκράτορα Ανδρονίκου Β΄ Παλαιολόγου. Το  χρυσόβουλλο εκδόθηκε για να επιβεβαιώσει και να επεκτείνει προνόμια που ο ίδιος ο αυτοκράτορας είχε παραχωρήσει στον επίσκοπο Μονεμβασίας Νικόλαο. Τα χρυσόβουλλα είναι αυτοκρατορικά έγγραφα τα οποία φέρουν υπογραφή του αυτοκράτορα με κόκκινο μελάνι και χρυσή βούλλα, δηλαδή χρυσή σφραγίδα.

ΒΧΜ 534

bxm00507--2

Σημαντικός είναι ο ρόλος του χρυσού στον καλλωπισμό των γυναικών, αλλά και των ανδρών. Τα χρυσά κοσμήματα είναι ενδεικτικά της οικονομικής και κοινωνικής θέσης του κατόχου, αλλά και της οικογένειάς του. Αποτελούν ένα είδος επένδυσης, το οποίο μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά. Το πιο διαδεδομένο είδος γυναικείου κοσμήματος είναι τα ενώτια (σκουλαρίκια) και ακολουθούν τα δαχτυλίδια και τα περιδέραια. Η συνήθεια των ανδρών να φορούν κοσμήματα υπαγορεύεται όχι μόνο από την αγάπη προς το πολύτιμο, αλλά και από την τάση προβολής της κοινωνικής τους θέσης ή του πλούτου. Διακοσμούν τις φορεσιές τους με χρυσά κοσμήματα και τα παπούτσια τους με χρυσοτυπίες.

bxm00195

Χρυσά, περίτεχνα σκουλαρίκια. 6ος-7ος αι.

 
bxm02294--2

Χρυσό περιδέραιο. Τέλη 17ου-αρχές 18ου αιώνα.

ΒΧΜ2294

bxm00888

Χρυσό βραχιόλι από τον θησαυρό της Μυτιλήνης. 6ος -7ος  αιώνας. Το βραχιόλι φέρει διπλό μονόγραμμα που μπορεί να διαβαστεί ως ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, δηλαδή «Κύριλλος, γιος του Γεωργίου». Η μικρή διάμετρος του κοσμήματος δείχνει ότι αυτό μάλλον ανήκε σε μικρό αγόρι.

ΒΧΜ888

bxm01486--4

Μικρογραφίες πολυτελούς εικονογραφημένου χειρογράφου του 1644 από τη Μονή της Κοίμησης Θεοτόκου Πετριτζιοτίσσης, Μπάτσκοβο, Ανατολική Ρωμυλία.

Οι δωρητές (φ. 2-3) με τα χρυσοκέντητα ενδύματα είναι ο Βοεβόδας της Βλαχίας Ιωάννης Ματθαίος Βασαράβα και η σύζυγός του Δόμνα Ελήνα.

ΒΧΜ1486

bxm00506--2

Δερμάτινες εμβάδες (παπούτσια) διακοσμημένα με φύλλο χρυσού. 5ος-8ος αιώνας.

ΒΧΜ506

vxm00619--3

Στις καθημερινές οικονομικές συναλλαγές oι Βυζαντινοί χρησιμοποιούν το βυζαντινό χρυσό νόμισμα, το οποίο είναι παράλληλα μέσο έκφρασης της αυτοκρατορικής ιδεολογίας και εξουσίας, καθώς φέρει επάνω του τη μορφή του αυτοκράτορα.

vxm00619--2

Χρυσό νόμισμα (σόλιδος) του αυτοκράτορα Ιουστινιανού Α΄ (527-565).

BXM619

vxm00747--2

Χρυσό νόμισμα (ιστάμενον) του αυτοκράτορα Βασιλείου Β΄ Βουλγαροκτόνου (976-1025).

ΒΧΜ747

vxm-00784

Χρυσό νόμισμα (υπέρπυρον) του αυτοκράτορα Αλέξιου Α΄ Κομνηνού (1081-1118).

ΒΧΜ784

vxm00804--2

Χρυσό νόμισμα (υπέρπυρον) του αυτοκράτορα Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγου (1258-1282).

ΒΧΜ804

bxm01486--5

Στη χριστιανική θρησκεία / λατρεία ο χρυσός ταυτίζεται με το «απόλυτο» καλό, τον άφθαρτο λόγο, με την τελειότητα  και κατ’ επέκταση με τον Χριστό. Χρησιμοποιείται στην τέχνη ως βάθος (φόντο) σε παραστάσεις φορητών εικόνων και πολλές φορές στη μνημειακή ζωγραφική και τα χειρόγραφα για να αποδώσει το υπερβατικό και να συμβολίσει το θείο φως και την ουράνια βασιλεία. Για τον ίδιο λόγο οι χριστιανοί επιλέγουν τον χρυσό για να κατασκευάσουν τα ιερά σκεύη των εκκλησιών τους ή να διακοσμήσουν τα άμφια των ιερέων τους.

Gynaika Episkepsis

Ψηφιδωτή εικόνα της Παναγίας Βρεφοκρατούσας με την επωνυμία «η Επίσκεψις». Τέλη 13ου αιώνα. Από την Τρίγλεια της Βιθυνίας. Ο συγκεκριμένος εικονογραφικός τύπος της Παναγίας, με τη μητέρα και το βρέφος να αγγίζονται με τα μάγουλα, γνωστός ως Παναγία Γλυκοφιλούσα, προβάλλει τη μητρική ιδιότητα της Θεοτόκου. Η προσωνυμία «Επίσκεψις» τονίζει το ρόλο της ως προστάτιδας των ανθρώπων.

 
bxm01503--2
Ποτήριο θείας μετάληψης από επιχρυσωμένο ασήμι, 1632. Τεχνίτης: Cseh Gyorgy (1625-1685).
 
bxm02204_1

Επίχρυση επένδυση ευαγγελίου, Αίνος, 19ος αιώνας  (το ευαγγέλιο του 1780).

BXM2204

bxm12581

Ξυλόγλυπτο τέμπλο, με επιχρύσωση. Τέλη 17ου-18ος αιώνα.

BXM12581

bxm01701--2
Χρυσοκέντητη Μίτρα (κάλυμμα κεφαλής ανώτερου κληρικού). Από τη Σινώπη. 17ος-18ος αιώνας. 
 
bxm01097

Παράσταση σταύρωσης σε χρυσό βάθος. Φορητή εικόνα του 14ου αιώνα. Ζωγράφος: Paolo Veneziano.

ΒΧΜ1097