Βαδίζοντας στο Επέκεινα

Σχόλια 0

Σχόλια

Δυνατότητα σχολιασμού έχουν μόνο οι εγγεγραμμένοι χρήστες.

Δε βρέθηκαν σχόλια.

Μοιραστείτε αυτή τη σελίδα
bxm02124

Ο Χριστιανισμός άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι  αντιμετώπιζαν τον θάνατο. Άλλαξε όμως κι ο τρόπος ταφής ή  τα νεκρικά έθιμα στα Βυζαντινά χρόνια και Μεταβυζαντινά χρόνια; Ας το ανακαλύψουμε.

bxm21278_2

Ο θάνατος, σύμφωνα με τη διδασκαλία του χριστιανισμού, αποτελεί μετάβαση από τον φθαρτό υλικό κόσμο στην αιώνια ζωή, «εν τόπω φωτεινω, εν τόπω χλοερω, εν τόπω αναψύξεως», όπως αναφέρεται στη νεκρώσιμη ακολουθία. Είναι ένας μακρύς ύπνος, εν αναμονή της ανάστασης κατά τη Δευτέρα Παρουσία. Γι’ αυτό και οι χριστιανοί ονόμασαν τα νεκροταφεία «κοιμητήρια».

bxm01560
Επιτάφιος Θρήνος. Φορητή εικόνα του Κρητικού ζωγράφου Εμμανουήλ Λαμπάρδου. Τέλη 16ου-αρχές 17ου αιώνα. Στο κάτω μέρος της εικόνας διακρίνεται κανάτι με αρώματα για την περιποίηση του σώματος του νεκρού.
 
bxm00004
Κατά τους πρώτους αιώνες (1ο-3ο) οι χριστιανοί έθαβαν συνήθως τους νεκρούς τους στα προϋπάρχοντα υπαίθρια νεκροταφεία, όπου θάβονταν οι εθνικοί, ενώ τα πρώτα νεκροταφεία αποκλειστικά για χριστιανούς εμφανίσθηκαν προς τα τέλη του 2ου αιώνα.
Κατά τον 5ο και 6ο αιώνα συχνή ήταν επίσης η ταφή κληρικών, αλλά και επιφανών λαϊκών, μέσα ή δίπλα σε ναούς που βρίσκονταν έξω από τα τείχη των πόλεων, εφόσον η νομοθεσία δεν επέτρεπε τις ταφές εντός των τειχών.
tafika2

Μαρμάρινη σαρκοφάγος.  10ου-11ου αι. Σε σαρκοφάγους που τοποθετούνταν στο νάρθηκα ή σε παρεκκλήσια ναών, ενταφιάζονται σημαντικά πρόσωπα με κοσμικά και εκκλησιαστικά αξιώματα.

BXM 935

bxm10682_2

Oι τύποι των χριστιανικών τάφων —καμαροσκεπείς, κιβωτιόσχημοι ή απλοί λακκοειδείς— δεν διαφέρουν από τους προγενέστερους ελληνιστικούς ή ρωμαϊκούς. Έτσι, η αναγνώρισή τους επιτυγχάνεται από τον προσανατολισμό τους (οι νεκροί τοποθετούνται με το κεφάλι στα δυτικά, ώστε να είναι στραμμένοι προς την ανατολή), από την εικονογράφησή τους με χριστιανικά θέματα, από το περιεχόμενο των επιγραφών τους, αλλά και από τον τύπο των κτερισμάτων που περιέχουν. Απεικονίσεις χριστιανικών συμβόλων, όπως ο σταυρός ή τα χριστογράμματα στο εσωτερικό των τάφων, απαντούν στην πρωτοβυζαντινή εποχή (4ος-7ος αιώνας) —αργότερα εγκαταλείπονται

bxm00004--2

Γυναικεία μορφή. Τμήμα μαρμάρινης σαρκοφάγου. 3ος αι.

ΒΧΜ 4

tafika4

Σκηνή κυνηγιού. Τμήμα μαρμάρινης σαρκοφάγου. 3ος αι.

ΒΧΜ 8

bxm04454--3
Δίδυμος τάφος του 6ου αι. Είναι διακοσμημένος με χριστιανικά σύμβολα (σταυρό και πτηνά) και έχει επιγραφές με επίκληση για τη σωτηρία των ψυχών των νεκρών. Βρέθηκε στη διάρκεια ανασκαφών σε ερειπωμένο ναό του τέλους 5ου-αρχών 6ου αιώνα στη Σταμάτα Αττικής.
 
vxm01473_2--2
Oι ενεπίγραφες πλάκες που σηματοδοτούσαν τους τάφους, τοποθετούνται είτε
όρθιες στην κεφαλή του τάφου είτε οριζοντίως, ανάμεσα στις καλυπτήριες πλάκες. Τα κείμενά τους φέρουν το όνομα ή την ιδιότητα του νεκρού ή και επικλήσεις για τη σωτηρία της ψυχής του. Στις επιγραφές αυτές διαβάζουμε ακόμη κατάρες για όσους ανοίξουν τον τάφο και διαταράξουν την ησυχία του, μια συνήθεια που έλκει την καταγωγή της στο προχριστιανικό, παγανιστικό παρελθόν.
 
bxm-410_new
Η επιτύμβια πλάκα του επισκόπου Αθηνών Κληματίου. 5ος αιώνας.
 
vxm01473--2
Η επιτύμβια πλάκα του ευγενούς Λεονάρδου Κουτρικά (1773). Όπως αναφέρεται στην επιγραφή, η σύζυγός του ήταν γόνος της οικογένειας Γάσπαρη από την Κορσική.
 
13023

Το έθιμο της ταφής των νεκρών με κτερίσματα, όπως κοσμήματα, μυροδοχεία ή νομίσματα, παρόλο που δεν συνάδει με τις χριστιανικές πεποιθήσεις περί θανάτου, εξακολούθησε να τηρείται και από τους χριστιανούς, τουλάχιστον κατά τους πρώτους αιώνες. Άλλο αρχαίο έθιμο που συνέχισαν να τηρούν οι χριστιανοί, παρά τις αντιρρήσεις της Εκκλησίας, ήταν η κατάθεση προσφορών στους τάφους των κεκοιμημένων, είτε αυτοί ήταν μάρτυρες είτε απλώς κοινοί θνητοί. Συνήθης ήταν επίσης η τέλεση νεκροδείπνων κατά τις ημέρες των μνημοσύνων τους, πάνω ή δίπλα στους τάφους, σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, όπως μαρτυρούν οι πηγές αλλά και τα αρχαιολογικά ευρήματα.

vxm-406
Επιτύμβια επιγραφή του Λεοντίου στην οποία αναφέρεται και το επάγγελμά του. Σιρηκάριος, από τη λέξη «σὴρ» που σημαίνει μεταξοσκώληκας, είναι ο ασχολούμενος με την παραγωγή ή το εμπόριο του μεταξιού. Βρέθηκε στην Αθήνα. 5ος-6ος αι.
 
bxm00396
Τράπεζα μαρτύρων. Ενεπίγραφη σχιστολιθική πλάκα από το Συκούριο της Θεσσαλίας. Φέρει πέντε αβαθείς κοιλότητες  όπου οι πιστοί τοποθετούσαν μικρές ποσότητες τροφών, προσφορά στους μάρτυρες ή στους προσφιλείς τους νεκρούς. 4ος αι. 
 
bxm13295-2

Στη χριστιανική θρησκεία ο θάνατος αντιμετωπίζεται ως θεϊκή τιμωρία που επιβλήθηκε στο ανθρώπινο γένος. Το προπατορικό αμάρτημα είχε ως αποτέλεσμα τον πνευματικό θάνατο του ανθρώπου και στη συνέχεια τον σωματικό. Έκτοτε, η επίγεια ζωή είναι πρόσκαιρη. Η χριστιανική θρησκεία διακρίνει τον πνευματικό θάνατο που σημαίνει τη διάσπαση της επικοινωνίας του ανθρώπου με τον Θεό, τον αιώνιο θάνατο που αποτελεί την αιώνια καταδίκη του αμαρτωλού ανθρώπου και, τέλος, τον σωματικό θάνατο, κατά τον οποίο διαχωρίζεται η ψυχή από το σώμα. 

bxm1586_2new

Φορητή εικόνα με σκηνές από τη Γένεση, αποδιδόμενη στον ζωγράφο Κωνσταντίνο Κονταρίνη. Αρχές 18ου αιώνα. Στο κάτω μέρος εικονίζονται οι Πρωτόπλαστοι να εκδιώκονται από τον Παράδεισο.

ΒΧΜ 1586

bxm22634
Πίνακας με σκηνές από τη Δευτέρα Παρουσία. Από τη Μικρά Ασία, 1855.
 
vxm18059_2015--2

Η έννοια της νίκης επί του θανάτου εκφράζεται μέσα από τον κύκλο των Παθών του Χριστού και ιδιαίτερα με τη Σταύρωση  και την Ανάστασή του, η οποία, παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με τον αρχαίο συμβολισμό της αναγέννησης της φύσης.

Τη νίκη κατά του θανάτου συμβολίζει στη χριστιανική εικονογραφία και η Κοίμηση και Μετάσταση της Θεοτόκου. Στην περίπτωση αυτή η ένδυση του φθαρτού σώματος με αφθαρσία, συνέβη με την ταυτόχρονη ανάσταση και ανάληψή της στον Ουρανό και την απομάκρυνσή της από τη φθορά του θανάτου.

bxm01713--2

Άγγελος υποβαστάζει τον νεκρό Χριστό στην ανοιχτή σαρκοφάγο. Γύρω τους τα Σύμβολα του Πάθους. Αντιμήνσιο (λειτουργικό ύφασμα που χρησιμοποιείται αντί της αγίας Τράπεζας). Aπό τη Ζάκυνθο. 1730.

ΒΧΜ 1713

bxm01549_o1

Εικόνα με τα αρχικά γράμματα της λατινικής επιγραφής Jesus Hominum Salvator , εμβλήματος του τάγματος των Φραγκισκανών. Τα γράμματα κοσμούνται με παραστάσεις της Σταύρωσης, της Ανάστασης και της Εις Άδου Kαθόδου. Έργο του Κρητικού ζωγράφου Ανδρέα Ρίτζου. Β΄ μισό 15ου αιώνα.

 
vxm-01354v
Η Σταύρωση. Πίσω όψη αμφιπρόσωπης εικόνας του α΄ μισού του 14ου αιώνα από τη Θεσσαλονίκη.
 
bxm001578
Η Ανάσταση. Εικόνα του Κρητικού ζωγράφου Ηλία Μόσκου. 1679. 
 
vxm18059_2015
Η Ανάσταση. Σχέδιο με κάρβουνο και μολύβι. Έργο του Γερμανού ζωγράφου Λουδοβίκου Θείρσιου. 1860. 
 
13239--2

Η ταφή του σώματος της Θεοτόκου από αγγέλους και η Μετάστασή της στους Ουρανούς. Εικόνα επηρεασμένη από τη δυτική τέχνη, έργο του Επτανήσιου ζωγράφου Κωνσταντίνου Κόνταρη. Α΄μισό 18ου αιώνα.

BXM 13239

bxm01617
Ξυλόγλυπτο κουβούκλιο Επιταφίου της Παναγίας, σε σχήμα ναού. Διακοσμείται με τρεις παραστάσεις από το βίο της Θεοτόκου: την προσευχή της στο όρος των Ελαιών, την Κοίμηση και τη Μετάστασή της. Προέρχεται από την Κίμωλο, όπου, όπως και σε άλλα νησιά των Κυκλάδων, συνηθίζεται η περιφορά επιταφίων της Θεοτόκου τον Δεκαπενταύγουστο. Αρχές 19ου αιώνα.
 
bxm10682--2

Απεικονίσεις σχετικές με τον θάνατο, απαντούν και στην εικονογραφία των βίων των Αγίων. Πρόκειται για σκηνές στις οποίες ο άγιος φονεύει τέρατα ή φανταστικά όντα που συμβολίζουν το κακό, για σκηνές θρήνου πάνω από ταφές ή τέλος για τις σκηνές της Κοίμησης των ίδιων των αγίων.

bxm10682

Ο Σισώης, ένας ερημίτης που ασκητεύει στην Αίγυπτο επισκέπτεται τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Κοιτάζοντας τον νεκρό ήρωα αναλογίζεται τη ματαιότητα της επίγειας ζωής.

Φορητή εικόνα χρονολογούμενη στα τέλη του 18ου-αρχές 19ου αι. Προέρχεται ίσως από τη Δαλματία.

 

ΒΧΜ 10682

 

bxm01545
Η Κοίμηση του οσίου Εφραίμ του Σύρου, που έζησε τον 4ο αιώνα. Εικόνα Κρητικού ζωγράφου των μέσων του 15ου αιώνα (1457). Εικονογραφική πρωτοτυπία εδώ, η μεγάλη εικόνα της Παναγίας της Οδηγήτριας που φαίνεται πως υπηρετεί τις ανάγκες της νεκρώσιμης ακολουθίας.